Som filosofisk skolet forfatter, oversætter og kritiker havde X mange strenge at spille på. Og brugte gerne flere af dem samtidig.
I 1920’erne var han sammen med Poul Henningsen en central figur i den nye kulturradikale bevægelse, som bl.a. ytrede sig i tidsskriftet Kritisk Revy. Udover sine filosofiske og kulturpolitiske indsatser, bidrog X til udviklingen af en kritisk og marxistisk litteratur- og kunstforståelse.
Samtidig med at X tog marxismen til sig, lagde han afstand til dens mere vulgære udlægninger for: ”
De økonomiske forhold har ikke skabt åndskulturen, de betinger kun dens opståen og udvikling, og ’overbygningen’ virker tilbage på samfundets basis." Derudover mente han, at marxismens styrke var evnen til at forklare historiske forhold og udviklingstendenser, men at den manglede en humanistisk etik, som socialister med fordel kunne hente hos filosoffen Kant.
Hans oversættelsesarbejder strakte sig fra Freuds psykoanalyse, som han introducerede i Danmark, til Homers Iliaden og Odysseen og gendigtninger af bl.a. Bertolt Brecht og Pablo Neruda. Som journalist var han fast tilknyttet Arbejderbladet og senere Land og Folk. Mens mange af 1920-30’ernes andre venstreorienterede kritiserede tidens nye kunstretninger, ekspressionismen og kubismen, så X dem i sammenhæng med det politiske opgør med den borgerlige ’virkelighed’.
Hans egen lyrik tilhører den aktivistiske retning. Han mente, at den moderne kunst kunne stimulere til at se nye livsmuligheder. I en digtsamling fra 1923 vender han sig bort fra naturen og retter blikket og pennen mod samfundet. I et af digtene fremstilles det kapitalistiske samfund som et skib, der rummer alt hvad hjertet kan begære og pengepungen betale. Fra ’selvmordskontorer’ og ’kosmetikklinikker’ til filmstjerner og ”
verdenskrigens fallerede regenter og berømtheder”. Her er også ”
udstillinger af billed- og kogekunst, fransk køkken og kubisme og kemisk madlavning, her er den sociale udstilling, der viser samfundet i længdesnit fra proletaren, der ædes op af lus i en skarnkasse, til millionærens luksus-wc”. Med skibssiderne bemalet med reklamer for Kodakpigen og Johnny Walker som camouflage, forsøger skibet (d.v.s. amerikaniseringen), at komme ind i havnen. Men her venter en almindelig blond dansk student med fingeren på affyringsknappen på det rette øjeblik…
Hvad hedder digteren og digtet?
Lin ks til hjælp og videre læsning:
https://denstoredanske.lex.dk/Hans_Kirk https://denstoredanske.lex.dk/Otto_Gelsted https://denstoredanske.lex.dk/Tom_Kristensen_-_forfatter_og_kritiker